czwartek, 11 września 2014

Reklamy na blogach i recenzja platformy Reach Blogger





Zmiany w mediach

W ostatnich latach bardzo szybko zmienia się charakter mediów. Oglądając wiadomości w telewizji nie dowiadujemy się co tego dnia zdarzyło się w świecie, bo te informacje w czasie rzeczywistym dotarły już do nas z internetu. Coraz więcej osób przestaje więc korzystać z mediów tradycyjnych. Nie mają telewizorów i nie czytają tradycyjnej prasy. Na potęgę korzystają za to z internetu i kanałów Youtube.

Postępujący rozwój blogosfery sprawił, że przełamany został również monopol tradycyjnych mediów na kreowanie opinii publicznej. Blogi internetowe mają już olbrzymią siłę opiniotwórczą. Rozwój technologii sprawia, że stale rośnie dostęp do internetu, a wraz z nim stale wzrasta zasięg jaki mają blogi oraz lawinowo zwiększa się liczba ich czytelników. 
Jak wynika ze statystyk, najwięcej tworzonych jest blogów poświęconych pasjom i zainteresowaniom. Hobbiści dzielą się na nich swoją wiedzą, doświadczeniem i wyrażają swoje opinie w jakiejś dziedzinie. 

Plusy współpracy z blogosferą.

Blogi przyciągają mnóstwo czytelników i przez to stają się świetnym medium reklamowym.

Współpraca z blogerami to dobry sposób do budowanie marki firmy. Informacja o produkcie lub firmie zaprezentowana na przykład w formie wpisu inspirowanego przez kilka dni będzie tematem głównym na blogu. Dodatkowo, niczym wirus, będzie rozprzestrzeniać się w internetowych mediach społecznościowych ściśle powiązanych z blogosferą i dotrze do jeszcze większej liczby odbiorców. W tradycyjnych mediach żywot takiej informacji jest znacznie krótszy.


Dużą zaletą reklamy na blogu jest jej interaktywność (odbiorca może kliknąć na banner, wypełnić mini ankietę) oraz łatwość przekierowania klienta na strony reklamodawcy, gdzie już może dowiedzieć się wszystkiego o interesującym go produkcie lub usłudze.

Dla firm współpraca z blogerami jest więc świetnym narzędziem w realizacji strategii kontentowej ( czyli w przygotowaniu i dystrybucji informacji w internecie )

Czym kieruje się reklamodawca wybierając blogi do współpracy ?

Aby przyciągnąć na swój blog reklamodawców bloger musi się czymś wyróżnić, musi stać się rozpoznawalny.

Reklamodawcy nie patrzą na blogi tak samo jak ich czytelnicy. Wybierając blogerów do współpracy oceniają markę osobistą blogera - badają miedzy innymi świadomość spontaniczną czyli procent grupy docelowej, który bez pomocy ankietera jest w stanie podać nazwę danego bloga oraz świadomość wspomaganą czyli procent grupy docelowej, który deklaruje znajomość bloga po jego przedstawieniu przez ankietera.

Jak budować markę bloga ?  

Można w szybki sposób zwiększyć zasięg swojego bloga pisząc kontrowersyjne i ostre teksty. Ta strategia ma jednak "krótkie nogi". Przynosi co prawda szybki wzrost świadomości bloga i zwiększa ilość wejść na niego, ale nie pozwala blogerowi budować dobrej marki, a bez niej bloger nie jest atrakcyjny dla potencjalnych reklamodawców.

Promując blog najlepiej postawić na unikalne treści. Parafrazując Jerzego Stuhra można by rzec : " Pisać każdy może, trochę lepiej, lub trochę gorzej", ale jeśli na blogu nie ma interesujących treści, to blog nie ma szans na popularność, a co za tym idzie reklamodawcy bić się o niego nie będą.

Markę osobistą bloger buduje wiec bardzo długo.To praca żmudna i wymagająca czasu.


Jak wybierać reklamy zamieszczane na blogu ?

Reklamowane przez siebie produkty i usługi bloger musi bardzo starannie i ostrożnie dobierać od samego początku prowadzenia bloga. Jeśli reklamujesz na blogu produkty wątpliwej jakości, to z takimi właśnie będziesz kojarzony. Dobra firma nie zwiąże się potem z takim blogerem, bo to popsułoby jej wizerunek. 

Agencje reklamowe mają skłonność do szufladkowania blogów i warto się przed tym bronić podejmując nowe wyzwania. Bloger piszący o kulturze nie musi ograniczać się jedynie do reklamy spektaklów teatralnych, książek czy wystaw. Jego czytelnicy są przecież docelową grupą o wiele większej ilości reklamowanych w sieci produktów i usług.  

Same kampanie reklamowe często tworzone są w niezmienionym składzie blogerów. Czy to dziwi ? Właściwie nie, bo agencja reklamowa podejmuje mniejsze ryzyko współpracując ze sprawdzonymi już przez siebie blogerami. Zapominają jednak, że nie ma ludzi niezastąpionych, a "łaska internauty na pstrym koniu jeździ" i zmienna jest straszliwie.



Jak się przebić w świecie reklamy?

Zanim reklamodawcy sami zaczną pchać się na twój blog drzwiami i oknami możesz sam przejąć inicjatywę. Jednym ze sposobów na to jest podjęcie współpracy z platformą Reach Blogger.
Łączy ona w jednym miejscu reklamodawców i blogerów chcących zarabiać na reklamie i chroniąc interesy obydwu stron ułatwia im zawarcie transakcji.

Plusy współpracy z Reach Blogger

Bloger ma możliwość samodzielnego, dowolnego zaprezentowania bloga i swojej oferty - tworzy swoje portfolio w katalogu blogów mogąc w ten sposób łatwo dotrzeć do klienta. Ma stałą kontrolę nad tym, w jaki sposób jego oferta przedstawiona zostaje potencjalnemu klientowi. W każdej chwili może również zmodyfikować swoją ofertę.

* Reklamodawca może złożyć ofertę wybranemu przez siebie blogerowi lub opublikować zlecenie otwarte do którego blogerzy mogą składać swoje oferty. 
Reklamodawca w jednym miejscu bez trudu może znaleźć, porównać i wybrać blog, który będzie najlepiej pasował do strategi kontentowej jego firmy. Może w zleceniu określić minimalną ilość wejść na strony bloga i graniczną wartości PageRank bloga z którym chce podjąć współpracę.

* Obie strony mogą określać cenę i warunki współpracy reklamowej na którą są gotowi przystać. Platforma ułatwia stronom precyzyjne ustalanie szczegółów dając im narzędzia do prowadzenia negocjacji.

* Obydwie strony mają możliwość wyboru spośród różnych form reklamy na blogu. Do wyboru są cztery rodzaje zleceń: wpis inspirowany, wpis ekspercki, wpis reklamowy i oferta specjalna.

* Jeśli bloger nie ma doświadczenia biznesowego - platforma Reach Blogger  stanie się dla niego świetną szkołą negocjowania kontraktów i budowania wizerunku bloga, a starym wyjadaczom blogosfery daje łatwą możliwość sprawdzenia kto im depcze po piętach - wystarczy tylko przejrzeć oferty innych blogerów :)

Słabe strony Platformy Reach Blogger

* Na początku swojej działalności platforma Reach Blogger zaliczyła sporą wtopę i podpadła środowisku blogerskiemu używając w celach komercyjnych wizerunku jednej z blogerek bez jej wiedzy i zgody. Blogerzy pamiętliwi bywają i ta sytuacja z pewnością nie wpłynęła pozytywnie na budowanie zaufania do firmy (Zainteresowani szczegóły znajdą na blogu SERGITTY.)
Czy takie zdarzenie przekreśla firmę niszcząc na starcie jej wiarygodność ?
Nie, staje się lekcją, z której Reach Blogger z pewnością wyciągnął wnioski.

* Platforma jest w fazie rozwoju i liczba otwartych ofert reklamowych dla blogerów nie jest imponująca. 

* Propozycje cenowe też nie należą do atrakcyjnych, ale platforma Reach Blogger podkreśla, że zawsze chce doprowadzić do sytuacji, w której interesy obu stron zostają pogodzone i wyceny będą stanowić kompromis.

* Platforma Reach Blogger określiła minimalną kwotę do wypłaty za wykonanie zlecenia. Jest to 50 zł. Porównując tę kwotę z cenami ofert otwartych : 20 zł, 30 zł, 50 zł jakie się na platformie pojawiają i wliczając w to prowizję jaką pobierze platforma Reach Blogger za pośredniczenie w transakcji, bloger musi pamiętać o rozważnym negocjowaniu ceny :)

3 komentarze:

  1. Dzień dobry,

    zachęcam do odwiedzenia i korzystania z odświeżonej wersji platformy Reach a Blogger. Mam nadzieję, że po wprowadzonych poprawkach nasza platforma będzie jeszcze bardziej pomocna.

    Pozdrawiam,

    Maciej Koński
    project manager
    Reach a Blogger

    OdpowiedzUsuń
  2. Zapraszamy do nas na bloga, prosto i przyjemnie o pozycjonowaniu stron dla laika :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Dla każdego zainteresowanego reklamą w sieci

    OdpowiedzUsuń