poniedziałek, 9 października 2017

ZRÓWNOWAŻONY TRANSPORT W KRAKOWIE. PUNKT KRYTYCZNY.

Kochacie swój samochód?
Lubicie tę wolność i swobodę przemierzania setek kilometrów jaką wam daje?
Głupie pytanie. Oczywiście, że tak!
My swój też kochamy. 
Ale do uwięzienia w korkach, smrodu spalin i trującego smogu wiszącego nad naszym miastem już tak mocno przywiązani nie jesteśmy. Tego nie lubimy. Niestety mamy to wszystko w pakiecie. To coś jak transakcja wiązana. 





KRAKÓW JUŻ WIELOKROTNIE OSIĄGNĄŁ PUNKT KRYTYCZNY ZANIECZYSZCZENIA POWIETRZA. I niestety ciągle bijemy kolejne rekordy poziomu pyłu zawieszonego PM10, PM2,5 oraz innych zanieczyszczeń. Nadszedł już najwyższy czas by podjąć wszelkie kroki, które mogą to zmienić.  

Każdy z nas pozostawia po sobie ślad węglowy, czyli sumę emisji gazów cieplarnianych, które powodują globalne ocieplenie. Transport jest jednym z czynników które decydują o jego wielkości.  

CO WPŁYWA NA WIELKOŚĆ ŚLADU WĘGLOWEGO?


1. Energia zużywana w domach

2. Transport

3. Żywność

4. Produkty pozaspożywcze i usługi z których korzystamy 


"PUNKT KRYTYCZNY. Rewolucja żywieniowa", WWF Polska


W tym artykule skupimy się na transporcie. 

W całej Unii Europejskiej transport odpowiada za 24% emisji gazów cieplarnianych. W Polsce jego względny udział w tej statystyce obniża się z powodu szczególnie dużych emisji gazów cieplarnianych pochodzących z innych gałęzi gospodarki (energetyki i ciepłownictwa). Na skutek tego w naszym kraju transport odpowiada za około 13 % emisji gazów cieplarnianych, ale jego udział w emisji szkodliwych zanieczyszczeń w miastach poza sezonem grzewczym jest już bardziej znaczący i w niektórych przypadkach osiąga nawet poziom 60 % emisji zanieczyszczeń powietrza. Zmniejszenie ruchu samochodowego w centrach miast i zachęcanie mieszkańców do korzystania z alternatywnych środków transportu takich jak komunikacja publiczna (autobusy, tramwaje, metro) czy rowery może się więc przyczynić do ograniczenia smogu.  
  
W Krakowie pod koniec 2016 roku mieszkało 765.320 osób(*1), a liczba zarejestrowanych w tym czasie samochodów osobowych wynosiła 448.003 (*2).  Mamy więc w Krakowie 585 samochodów osobowych na  1 tysiąc mieszkańców(*3) (pamiętajcie, że w tych danych ujęte są również dzieci). Tak dla porównania: w Berlinie tylko co drugie gospodarstwo domowe posiada auto. Tu niewiele osób porusza się samochodami. Większość mieszkańców korzysta z komunikacji miejskiej, porusza się rowerem lub chodzi pieszo.  To zestawienie niestety nie jest dowodem dobrobytu panującego w Krakowie. Spora część aut zanim trafiła do naszego miasta, już wcześniej, przez wiele lat, wyjeździła się po ulicach  Berlina czy innych miast europejskich, których mieszkańcy obecnie podróżują nowszymi samochodami, znacząco bardziej przyjaznymi dla środowiska naturalnego i emitującymi mniej gazów cieplarnianych niż samochody w Krakowie.

"PUNKT KRYTYCZNY. Alternatywny Transport.", Fundacja WWF Polska

Zestawienie przedstawia wielkość emisji CO2 wyrażoną w gramach na osobę na 1 kilometr dla różnych środków transportu.

Podróżując samolotem bardzo zanieczyszczamy środowisko. Samochód to wysoka emisja dwutlenku węgla i innych zanieczyszczeń. Lepiej jest z komunikacją publiczną czyli autobusem lub pociągiem. Jeżdżąc rowerem lub chodząc pieszo jesteśmy ZEROEMISYJNI.

Mimo iż samochód nadal jest najbardziej popularny, to w mieście nie powinien być podstawą naszego transportu. Jest to bowiem najmniej efektywny środek do poruszania się po mieście.

"PUNKT KRYTYCZNY. Alternatywny Transport.", Fundacja WWF Polska

To my decydujemy jaki środek transportu wybierzemy. Każde nasze zachowanie i przyzwyczajenie oddziałuje na środowisko naturalne.  Nasze codzienne, zwyczajne wybory mają ogromny wpływ na klimat. To, jaki środek transportu wybieramy na co dzień jadąc do pracy czy na uczelnie ma wielkie znaczenie gdyż wiąże się z emisją do atmosfery określonej ilości dwutlenku węgla. 

Wyobraźcie sobie że zmieniając środek transportu możecie zmienić świat na lepsze. Choć wydaje się to niemożliwe jest jednak faktem. Zawsze liczy się skala zjawiska. Jeden człowiek niewiele może zdziałać, ale jeśli przyłączą się do niego inni, jeśli oni również przekonają kolejne osoby do konieczności wprowadzenia zmian w sposobie życia, wówczas siła tych zmian będzie ogromna. Jeśli swoje decyzje i wybory przemnożycie przez miliardy ludzi na świecie łatwiej zrozumiecie skalę i potęgę tego zjawiska. 

Problem ten porusza film "PUNKT KRYTYCZNY. ALTERNATYWNY TRANSPORT" do obejrzenia którego gorąco was zachęcamy. To jeden z serii 10 pięciominutowych odcinków będących kontynuacją i rozszerzeniem filmu pt. „Punkt krytyczny. Energia odNowa” (do obejrzenia na TEJ STRONIE). Tematem filmów są zmiany klimatu i nieuchronna rewolucja energetyczna. Reżyserem dokumentu jest  Łukasz Bluszcz, a producentami Fundacja WWF Polska oraz stacja Discovery Channel Polska.  Twórcy w jasny sposób pokazują, dlaczego klimat nagle się zmienia i przed jakimi wyzwaniami w związku z tym staje nasza cywilizacja. Dowiadujemy się co sprawiło, że równowaga klimatu na Ziemi została zachwiana i jakie są tego skutki. Film ten uświadamia nam w jaki sposób my sami, mniej lub bardziej świadomie, przyczyniamy się do wzrostu emisji gazów cieplarnianych. 

"PUNKT KRYTYCZNY. ALTERNATYWNY TRANSPORT" 

 

Po polskich drogach jeździ już 20 milionów aut.  Miasta się korkują. Granice Warszawy przekracza dziennie nawet 1 milion pojazdów. Rozwój zrównoważonego transportu jest więc ważnym elementem w dążeniu do zatrzymania wzrostu średniej temperatury na poziomie 2°C i utrzymaniu koncentracji dwutlenku węgla w atmosferze poniżej 450 ppm (co według naukowców ma zatrzymać efekt cieplarniany). Na szczęście polskie samorządy uczą się i coraz częściej stawiają na komunikację publiczną. Transport miejski to sprawa kluczowa. To w aglomeracjach mieszka ponad połowa ludzkości. Miasta zużywają około 70% energii i odpowiadają nawet za 75% światowej emisji dwutlenku węgla. W Europie już wiele miast wprowadziło ograniczenia w poruszaniu się samochodów po centrach miast (i to nie tylko w ich częściach zabytkowych). Celem tych działań jest nie tylko chęć pozbycia się dużej ilości pojazdów powodujących korki, ale także poprawa jakości powietrza. W wielu miastach europejskich funkcjonują strefy niskiej emisji, czyli tzw. Low Emission Zones (LEZ). Umożliwiają one wjazd tylko takim pojazdom, które spełniają odpowiednie standardy emisyjne.

"PUNKT KRYTYCZNY. Alternatywny Transport.", Fundacja WWF Polska

Polska importuje prawie 100% ropy (w większości z Rosji). Emitujemy gazy cieplarniane i zatruwamy powietrze, a rocznie na import ropy musimy wydawać około 50 miliardów złotych.

Musimy odejść od paliw kopalnych. Zmiana w sektorze transportu jest kluczowym krokiem w tym kierunku. Energia elektryczna jest przyszłością komunikacji publicznej.

Po polskich miastach jeździ coraz więcej autobusów elektrycznych. Rewolucja dokonuje się na naszych oczach. 

W Polsce planuje się milion pojazdów na prąd do 2025 roku. Ważne jednak, aby ten prąd pochodził z energii odnawialnej. Inaczej zamiast czystego transportu będziemy mieli samochody na węgiel.

MYŚL GLOBALNIE DZIAŁAJ LOKALNIE

Mieszkamy w Krakowie, w stolicy smogu. Postanowiliśmy więc przyjrzeć się jak w naszym mieście rozwija się zrównoważony transport. Staramy się myśleć globalnie, ale ważne jest dla nas to, co dzieje się bezpośrednio wokół nas. To w lokalnych zmianach postrzegamy szansę na zrównoważony rozwój świata, one są jego podstawą. Każde, na pozór nawet niepozorne nasze działanie ma ogromny wpływ na środowisko. Chcesz coś zmienić, zacznij od siebie.

Ekologia i ochrona środowiska to nie tylko wielki przemysł, kopalnie i huty. To także Twoje i nasze codzienne gesty, to Twoja i nasza kuchnia, łazienka, garaż i ogród. To wybrane przez Ciebie i przez nas środki komunikacji, sposób spędzania wolnego czasu. Taka ochrona środowiska zaczyna się najbliżej: w tym pokoju, mieszkaniu, domu, na Twojej ulicy.


ODRZUĆ RUTYNĘ

Znamy kilka osób, które każdego dnia stojąc w korku w drodze do pracy klną pod nosem zerkając przez okno swojego samochodu na kolejny mijający je tramwaj jadący po torowisku równolegle  do ich drogi. Oni nawet nie znają trasy tych tramwajów. Nigdy nie sprawdzili ich rozkładu jazdy. Nie wiedzą, że mają bardzo dogodne połączenie na trasie dom - praca - dom. Narzekają na ceny benzyny, ale nie wiedza ile kosztuje bilet okresowy. Zanim zaparkują w centrum miasta, długo krążą po okolicznych ulicach zataczając coraz większe kręgi aby znaleźć wolne miejsce parkingowe. Wielokrotnie przy tej okazji stają swoim autem na chodniku w taki sposób, że utrudniają swobodne poruszanie się pieszym czy wózkom (tym dla dzieci i tym dla osób niepełnosprawnych). To nic, że dojazd publicznym transportem byłby szybszy i prostszy. Oni i tak wolą jechać swoim samochodem. Bywa, że wieczorem pod swoim blokiem zostawią tak zaparkowany samochód, że w najlepszym razie uniemożliwi on przejazd śmieciarce, a w najgorszym straży pożarnej (bo nie było gdzie zaparkować). I nigdy nie weszli na stronę "JAKDOJADĘ" bo przecież wiedza jak dojechać...najpierw jeden korek, potem drugi...trzeci udaje się czasem ominąć... 

Odrzućcie rutynę. Zmieńcie przyzwyczajenia. Zostawiając auto na parkingu przed domem mamy szansę na nowo odkryć nasze miasto; poznać je od innej, ciekawszej strony.  

POSTAW NA ZRÓWNOWAŻONY TRANSPORT

Jest to idea efektywnej komunikacji, korzystnej ekonomicznie i minimalizującej szkodliwy wpływ pojazdów na środowisko. Skupia się zarówno na kontroli emisji szkodliwych spalin, jak również na promocji środków transportu wykorzystujących energię odnawialną. Transport zrównoważony zakłada także ograniczenie niszczenia przestrzeni miejskiej wskutek dominacji indywidualnego transportu samochodowego – wielkich parkingów lub samochodów zajmujących chodniki i inną przestrzeń dla pieszych.

Zrównoważony transport to łatwiejsze, bezpieczniejsze i bardziej przyjazne dla środowiska podróże. Jego rozwój jest niezwykle ważny w walce ze smogiem, ograniczeniem emisji dwutlenku węgla i innych zanieczyszczeń powietrza oraz globalnym ociepleniem.

1. KOMUNIKACJA PUBLICZNA
Możliwe, że was zaskoczymy, ale Kraków jest obecnie liderem w Polsce w rozwoju ekologicznego transportu miejskiego. O wymianie taboru autobusów na niskoemisyjny opowiedział nam Marek Gancarczyk, rzecznik MPK w Krakowie. 

EUROPEJSKI STANDARD EMISJI SPALIN
Ze względu na wielkość emisji spalin rozróżniamy obecnie kilka kategorii silników - od EURO 1 do EURO 6.

Europejski standard emisji spalin to norma dopuszczalnych emisji spalin w nowych pojazdach sprzedawanych na terenie Unii Europejskiej. Standardy te zostały opracowane w serii Dyrektyw Europejskich, które sukcesywnie zwiększały swoją restrykcyjność.

Autobusy z silnikiem EURO 6 spełniają najwyższe europejskie normy ochrony środowiska. 
Autobusy elektryczne nie wytwarzają spalin. Są bezemisyjne, nie licząc oczywiście emisji gazów cieplarnianych powstałej podczas wytwarzania energii elektrycznej w elektrowni. Ważne więc by ten prąd pochodził z energii odnawialnej. Inaczej będziemy mieć autobusy na węgiel, co nie oznacza, że jeśli przesiądziemy się z samochodów prywatnych do autobusów elektrycznych i tramwajów to nie spadnie emisja spalin w centrum miasta. Stan powietrza w mieście poprawi się.  Pamiętajcie jednak, że stawiając na odnawialne źródła energii i efektywność energetyczną możemy złagodzić zmiany klimatu i stworzyć nową zrównoważoną gospodarkę.



W aglomeracji krakowskiej jeździ obecnie 567 autobusów:
* EURO 2 - 18 autobusów
* EURO 3 - 133 autobusy
* EURO 4 - 10 autobusów
* EURO 5 - 64 autobusy
* EURO 5 EEV - 114 autobusów
* EURO 6 - 202 autobusy (w tym 12 hybrydowych)
* AUTOBUSY ELEKTRYCZNE - 26 sztuk
Do końca 2018 roku po Krakowie mają jeździć jedynie autobusy spełniające co najmniej normę EURO 5 i bezemisyjne (o napędzie elektrycznym). 

Mieszkańcy Krakowa mogą już korzystać z 26 autobusów elektrycznych. Obecnie Kraków posiada największą liczbę autobusów napędzanych energią elektryczną w Polsce. Jako pierwsze miasto w Polsce mamy też przegubowy autobus elektryczny.
W  planach na przyszłość jest zakup kolejnych 150 autobusów elektrycznych. Dostawa nowych autobusów elektrycznych do Krakowa będzie realizowana w latach 2019-2021. Realizacja tego projektu sprawi, że 1/3 taboru krakowskich autobusów będzie bezemisyjna.

Inwestowanie w nowoczesny tabor powoduje znaczne ograniczenie produkcji spalin zanieczyszczających powietrze. Wybierając transport zbiorowy możemy przyczynić się więc do ograniczenia często występującego w naszym mieście smogu. 

Czy dla Krakowian ważne są  te proekologiczne inwestycje? Wyniki ankiety zamieszczonej na stronie internetowej MPK Kraków raczej o tym nie świadczą. Dla Krakowian najważniejszym elementem wyposażenia nowych autobusów MPK SA jest klimatyzacja (51 % odpowiedzi). Ekologiczne silniki są na drugim miejscu (23 % odpowiedzi). To oznacza, że jeszcze wiele trzeba zrobić nie tylko w zakresie inwestycji w infrastrukturę miejską i nowy tabor autobusowy, ale również w zakresie ekoedukacji.


Źródło: http://www.mpk.krakow.pl/


Czy niska cena biletów przyciąga pasażerów do komunikacji publicznej?
Na pewno nie odrzuca :)
Bilety okresowe są i tak dużo tańsze w porównaniu z kosztami dojazdu do pracy własnym samochodem. Tańsze bilety byłyby ulgą w budżecie dla tych, którzy i tak korzystają z komunikacji publicznej, co nie oznacza, że przekonałyby pozostałych do korzystania z niej.
A słyszeliście o tym?
Krakowianie, którzy korzystają ze smartfonów w komunikacji miejskiej będą mogli zaoszczędzić na biletach. Te już od złotówki będą mogli kupić za pomocą aplikacji mPay i wirtualnego portfela.  

Dzień bez biletów sprawi, że zmienimy codzienne przyzwyczajenia?
Taka sytuacja: w "dniu bez samochodu" nie trzeba kasować biletów. Z założenia jest to fajna idea, ale nas osobiście jeden dzień darmowej komunikacji nie zachęca do zmiany. Nie wpływa to na domowy budżet, nie jest więc naszym zdaniem czynnikiem, który zachęca do zmiany nawyków.

Smog i darmowa komunikacja
Do tej pory działało to w taki sposób, że ze względu na stwierdzenie znacznego przekroczenie średniego poziomu stężenia pyłu PM10 na stacjach pomiarowych na terenie Krakowa, wprowadzana była usługa darmowych przejazdów środkami komunikacji publicznej (w tym autobusowej i tramwajowej) na podstawie ważnego dowodu rejestracyjnego samochodu osobowego. Problem w tym, że ta usługa wprowadzana była post factum. Taka musztarda po obiedzie. Naszym zdaniem darmowe przejazdy powinny być wprowadzane zanim powietrze w mieście osiągnie stan krytycznego zanieczyszczenia, aby fakt ten uprzedzić i spróbować mu zapobiec i to na dłuższy czas, a nie na jeden dzień. Na to, jak poinformował nas Marek Gancarczyk, rzecznik MPK w Krakowie, niestety miasta nie stać. Światełko w tunelu ze smogu jednak jest - darmowa komunikacja ma być w tym roku wprowadzana na podstawie prognoz zanieczyszczenia powietrza, a nie dopiero w sytuacji wielkiego kryzysu. Poczekamy, zobaczymy.


BUSPASY, WYDZIELONE TOROWISKA 
Tam gdzie to jest możliwe tworzone są buspasy, a tramwaje jeżdżą wydzielonymi torowiskami. To kolejne inwestycje dzięki którym zyskają przede wszystkim pasażerowie komunikacji miejskiej, ponieważ autobusy i tramwaje mogą kursować płynniej i bardziej punktualnie nie zatrzymując się w korkach.

NOWE AUTOBUSY TO DODATKOWE UDOGODNIENIA DLA PASAŻERÓW W TRANSPORCIE PUBLICZNYM:

Nowe autobusy są niskopodłogowe, wyposażone w klimatyzację, automat biletowy (w którym za bilet będzie można zapłacić zarówno monetami, jak i kartą płatniczą), monitoring oraz nowoczesny system dynamicznej informacji pasażerskiej. Znajdziecie w nich również zamontowane porty/ładowarki USB, dzięki którym będzie można uzupełnić baterie smartfonów lub tabletów. Jeśli takich autobusów będzie dużo, będą jeździły punktualnie i z dużą częstotliwością nie stojąc w korkach, a ich czasy odjazdów i trasy będą zsynchronizowane ze sobą to zapewne przyciągnie to do komunikacji publicznej wielu nowych pasażerów. Gdybyśmy żyli w idealnym świecie byłoby to proste. Niestety tak dobrze nie ma i zapewne nie będzie nigdy jeśli to my, mieszkańcy miasta, sami nie zdecydujemy o zmianie prywatnego samochodu na transport publiczny.

Oczywistym jest, że jeśli pewnego, pięknego dnia  większość mieszkańców miasta postanowi nagle jeździć komunikacją publiczną, to ta stanie się bardzo zatłoczona. Ale miasto jest jak żywy organizm, który się stale rozwija, zmienia i dopasowuje do problemów. Więcej pasażerów  wymusi większą częstotliwość kursów.

2. ROWERY MIEJSKIE

Daleko nam jeszcze do Kopenhagi i Amsterdamu, ale liczba osób poruszających się w naszym mieście na rowerach stale rośnie. Odpowiednia infrastruktura dla rowerzystów powoduje, że taki rodzaj transportu zyskuje coraz więcej zwolenników. Każdego roku są w tym zakresie realizowane nowe inwestycje. Całkowita długość dróg rowerowych na koniec 2016 roku wyniosła 158,9 km(*4) z czego 9 km wybudowano w ostatnim roku. Powstają stojaki rowerowe oraz kontrapasy i kontraruch, czyli dopuszczenie ruchu rowerowego pod prąd. Są one istotne, ponieważ umożliwiają bezpieczną podróż rowerem w miejscach, gdzie niemożliwe jest wykonanie dróg dla rowerów, a z drugiej strony przyczyniają się do powstania spójnej sieci połączeń rowerowych.
System Roweru Miejskiego Wavelo działa w Krakowie od roku. Od wiosny 2017 roku, krakowianie i turyści mają do dyspozycji ponad 1500 nowoczesnych jednośladów i 150 stacji w całym mieście. System umożliwia szybkie i bezobsługowe wypożyczanie jednośladów specjalnie zaprojektowanych do wygodnego poruszania się po mieście. Rower można wypożyczyć i zwrócić na dowolnej stacji, jest to więc idealne rozwiązanie na przejazdy „w jedną stronę”. Jednoślady wyposażone są w aktywne GPS-y. Dzięki temu rower można również zostawić w dowolnym miejscu (za dodatkową opłatą). Jak to działa? Najpierw należy wybrać plan abonamentowy i założyć konto w systemie. Można to zrobić z poziomu swojego komputera lub w aplikacji mobilnej. Jako aktywny użytkownik, możemy wypożyczać i zwracać rowery na wszystkich stacjach Wavelo. Koszt wypożyczenia jest zależny od wybranego przez nas abonamentu. Przykładowo (wg cennika ważnego w dniu dzisiejszym) za abonament "60 minut dziennie" trzeba zapłacić 19,00 złotych miesięcznie. 



Nie da się ukryć, że pomiędzy rowerzystami i kierowcami samochodów trwa odwieczny spór. Na forach internetowych aż huczy.  Zmotoryzowani nie żałują sobie ostrych słów krytyki (łagodnie to ujmując) skierowanych wobec rowerzystów oraz wszelkich inwestycji w infrastrukturę miejską im przyjazną. To dowód na to, że jeszcze bardzo wiele musi zmienić się w nastawieniu i mentalności wszystkich uczestników ruchu drogowego. 

Miasto nie jest tylko dla zmotoryzowanych, którzy pragnęliby ciągłego poszerzania ulic i zwiększania ilości miejsc parkingowych na terenie całej aglomeracji. Takie działanie nie przynoszą oczekiwanych skutków. Poszerzanie i budowa nowych dróg nie przyczynia się do spadku zatłoczenia drogowego. W gęsto zabudowanych obszarach zwiększenie pojemności komunikacyjnej (podaży) jest ograniczone. W przypadku zwiększenia przepustowości układu drogowego (np. przez poszerzenie istniejącej drogi) powstaje szansa do jazdy samochodem osoby (osób), które – ze względu na warunki ruchu (zatłoczenie, długi czas jazdy) – rezygnowały z jazdy po danej trasie, lub korzystały z transportu publicznego. Następuje wyzwolenie „stłumionego popytu”. Efektem jest zwiększenie natężenia ruchu i zatłoczenie (mierzone stosunkiem natężenia ruchu do przepustowości) na niezmienionym poziomie. Prędkość podróżowania nie ulega zmianie w stosunku do sytuacji przed inwestycją. Na prędkość tą, nazywaną niekiedy „prędkością krytyczną”, pewien wpływ ma jakość transportu publicznego, jednak wpływ ten jest ograniczony. (*5) 
3.  PARKINGI PARK & RIDE (P+R) 
To system który polecamy wszystkim, którzy dojeżdżają do Krakowa. Dzięki niemu można zostawić samochód na parkingu na obrzeżach miasta. Parkingi P+R „Parkuj i Jedź” są kolejnym elementem systemu Komunikacji Miejskiej w Krakowie. Idea tego typu miejsc polega na zachęceniu ludzi do pozostawiania swoich samochodów na specjalnie przeznaczonych do tego celu parkingach i przesiadce na pojazdy komunikacji zbiorowej. Istotą funkcjonowania systemu „Parkuj i Jedź” jest przejęcie przez transport publiczny większości podróży wykonywanych samochodami osobowymi z obszarów zewnętrznych do Krakowa, a w szczególności do centrum miasta.


Obecnie w Krakowie funkcjonuje dwa takie parkingi:

- Przy pętli tramwajowej "Czerwone Maki" - uruchomiony 17 listopada 2012r. Mieści się tam 200 pojazdów. Bezpłatnie mogą korzystać z niego osoby posiadające aktywną kartę KKM z zapisanym ważnym biletem
Przy wjeździe na parking pobiera się bloczek - bilet na okaziciela - ważny od 4.30 rano do 2.30 w nocy (czyli w godzinach otwarcia parkingu). Bilet ten upoważnia okaziciela do jazdy po całym Krakowie wszystkimi środkami komunikacji miejskiej. Jeśli wasz samochód pozostanie na parkingu Park & Ride między 2.30 a 4.30, musicie zapłacić dodatkowo 100 zł.
Opłaty można wnosić w kasie parkingowej przy pomocy bilonu, banknotów i kart płatniczych, a także przy bramce wyjazdowej zbliżeniowo przy pomocy kart płatniczych.

- Przy ul. Balickiej - uruchomiony 13 września 2013r. To parking na 50 miejsc czynny w dni robocze. Bezpłatnie mogą z niego korzystać osoby, które przy wyjeździe z parkingu okażą aktywną kartę KKM z zapisanym ważnym biletem lub jedno lub wieloprzejazdowy (papierowy lub zakupiony przez telefon komórkowy) bilet komunikacji miejskiej w Krakowie. W przypadku braku biletu, obsługa parkingu może nałożyć opłatę w wysokości 10 PLN.  Osoby, które pozostawią na tym parkingu samochód mogą dojść pieszo (ok. 5 minut) na pętlę Bronowice Małe lub podjechać tam autobusami, które zatrzymują się na przystanku zlokalizowanym w bezpośrednim sąsiedztwie parkingu.

Zadania, które dofinansuje Unia Europejska w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego WM na lata 2014-2020 – ZIT to parkingi w systemie „Parkuj i Jedź” Kurdwanów, Bieżanów oraz Mały Płaszów. Dwa pierwsze projekty już są realizowane i zostaną oddane do użytku w bieżącym roku

4.  PARKINGI K+R, czyli "KISS & RIDE" ( "Pocałuj i Jedz")
Tego typu miejsca tworzone są z myślą o kierowcach podwożących samochodami osoby przesiadające się następnie na środki transportu zbiorowego. Parkingi K+R umożliwiają szybkie i bezpieczne pozostawienie lub zabranie osoby. Nie służą one do postoju, stąd możliwość zatrzymania ograniczono w zależności od miejsca do czasu od 1 do 3 minut.

Na parkingu K+R aktualnie możecie się zatrzymać na: 

-Ulicy Pawiej przed wejściem do Galerii Krakowskiej
-Dworcu Głównym Wschód przy Małopolskim Dworcu Autobusowym
-Dworcu Czerwone Maki na końcu przystanku autobusowego dla wysiadających i na terenie parkingu P+R Czerwone Mak
-Ulicy Krowoderskich Zuchów przed przejściem dla pieszych, prowadzącym na Dworzec Krowodrza Górka


5. SZYBKA KOLEJ AGLOMERACYJNA (SKA)

To system połączeń kolejowych w północnej części województwa małopolskiego łączący centrum Krakowa z jego przedmieściami i ważniejszymi miastami województwa małopolskiego z wykorzystaniem istniejącej sieci kolejowej.  Mieszkańcy gmin z okolic Krakowa dzięki SKA mogą przesiąść się z samochodów do pociągów i dzięki temu łatwiej i szybciej dojechać do szkoły, pracy czy na uczelnię. Obecnie Szybką Koleją Aglomeracyjną możemy dojechać na lotnisko w Balicach, do Wieliczki, Tarnowa, Nowego Sącza, Krynicy, Miechowa oraz Sędziszowa.

W najbliższych latach planuje się funkcjonowanie trzech linii SKA:

* SKA1: Kraków Lotnisko / Airport – Kraków Główny – Wieliczka Rynek Kopalnia;
* SKA2: Sędziszów – Kraków Główny – Skawina;
* SKA3: Trzebinia – Kraków Główny – Tarnów.

Schemat linii komunikacyjnych w rozkładzie jazdy pociągów regionalnych 2016/2017 znajdziecie NA TEJ STRONIE

 

W tej chwili na terenie Krakowa trwa intensywna rozbudowa dworców przesiadkowych linii SKA.

Urzędnicy podpisali również list intencyjny w sprawie budowy torów i uruchomienia połączeń szybkimi pociągami między Myślenicami i Krakowem.  Kiedy wzdłuż drogi krajowej nr 7, na odcinku z Krakowa do Myślenic, pojawią się tory, po których kursować będą pociągi Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej, to znacznie zmniejszy się ruch aut na zakopiance.


* Małopolska Karta Aglomeracyjna (MKA)
Integralnym elementem systemu SKA jest projekt Małopolskiej Karty Aglomeracyjnej (MKA). MKA jest zintegrowanym biletem dającym możliwość korzystania z różnych środków transportu w różnych miejscach Małopolski, parkingów, a docelowo również innych usług tj. np. zakup biletów wstępu do muzeów.
Małopolska Karta Aglomeracyjna to w pełni spersonalizowany nośnik, na którym można zapisywać usługi transportowe dostępne w systemie MKA tj. bilet na pociąg, tramwaj, autobus, a także parking P+R oraz rower miejski. Używając karty MKA w Krakowie, pasażerowie mają możliwość darmowego korzystania z krakowskiego systemu parkingów P+R i posiadają dostęp do systemu wypożyczalni rowerów miejskich KMK Bike.


6. MASZ ZDROWE NOGI - KORZYSTAJ Z NICH

Jeśli macie do pokonania niewielki kawałek drogi, a akurat nie leje, śniegiem nie sypie i nie grzmi, nie wsiadajcie do samochodu tylko wybierzcie się na spacer. To będzie świetna inwestycja w wasze zdrowie i  stabilność klimatyczną Ziemi.

7. CAR-POOLING
To system upodobniający i dostosowujący samochód osobowy do transportu zbiorowego. Polega na zwiększaniu liczby pasażerów w czasie przejazdu samochodem, głównie poprzez kojarzenie osób dojeżdżających do pracy lub nauki na tych samych trasach. Można tak dojeżdżać do pracy czy na uczelnię ze znajomymi lub z osobami obcymi, z którymi porozumieliśmy się na przykład na portalach społecznościowych czy serwisach internetowych . 
Użytkownicy systemu grupowych dojazdów oferują przejazdy własnym samochodem oraz zadają zapytania o wolne miejsca w samochodzie innego użytkownika. Następnie rezerwują miejsca, ustalają czas i miejsce spotkania, podział kosztów podróży itp. Następnie spotykają się w uzgodnionym dniu, w umówionym miejscu, i wspólnie odbywają podróż.


KUPUJ LOKALNIE I SEZONOWO
Gdy myślimy o wpływie transportu na efekt cieplarniany nie możemy zapominać o transporcie żywności którą kupujemy na co dzień. Odległość jaką pokonuje żywność  aby dotrzeć na nasze talerze mierzy się w ŻYWNOŚCIOKILOMETRACH [ang. food miles]. Ich liczba stale rośnie. Artykuły spożywcze przemierzają coraz większe odległości zanim trafią na półki hipermarketów. Wzmożony transport żywności wiąże się z emisją do atmosfery dwutlenku węgla oraz innych zanieczyszczeń, co przyczynia się do powstawania efektu cieplarnianego i w jego konsekwencji do zmian w klimacie. W takim wypadku ilość energii niezbędnej do transportu żywności znacznie przekracza ilość energii jaką organizm czerpie z posiłku. Z punktu widzenia ekologii nie jest to rachunek korzystny. Jeśli twoja lodówka pełna jest produktów, które zostały wyprodukowane w odległych krajach lub na innych kontynentach to przemyśl swoją dietę. WYBIERAJĄC PRODUKTY LOKALNE I SEZONOWE WYRAŹNIE OBNIŻAMY EMISJĘ GAZÓW CIEPLARNIANYCH.


KONTROLA PODSTAWĄ ZAUFANIA / POLAK POTRAFI
Nikt nie lubi kontroli. My też nie, ale wydają się nam konieczne, gdy w grę  wchodzi walka ze smogiem i zanieczyszczeniem powietrza. Powodem smogu w dużych aglomeracjach miejskich jest tzw. niska emisja, czyli pyły i gazy pochodzące z przemysłu, gospodarstw domowych oraz transportu. W tym ostatnim wypadku olbrzymi wpływ na to mają samochody z silnikami Diesla, które emitują znacznie więcej szkodliwych spalin niż auta z silnikami benzynowymi.  Aby ograniczyć nadmierną emisję spalin, producenci samochodów z silnikiem diesla wyposażają pojazdy w filtr cząstek stałych, który ma dwie zasadnicze funkcje. Pierwszą jest zatrzymywanie cząstek stałych wydobywających się z silnika, a drugą ich wypalanie wewnątrz filtra. Filtr ten – jak wszystkie części zamienne w samochodzie - z czasem ulega zużyciu i wymaga wymiany lub regeneracji. Szukając oszczędności, niektórzy kierowcy decydują się na zupełne usunięcie filtra znacznie zwiększając w ten sposób poziom emisji szkodliwych związków do atmosfery. Właściciele takich samochodów często decydowali się i nadal decydują na wycięcie filtra DPF odpowiedzialnego za wypalanie szkodliwych cząstek.
Takich ogłoszeń jak to poniżej znajdziecie wiele. Usługa jest nielegalna, ale powszechnie dostępna. W Krakowie działa 35 znanych i renomowanych warsztatów reklamujących tę usługę w internecie.(6)
 "Zajmujemy się profesjonalnie usuwaniem filtra cząstek stałych - tzw. DPF / FAP, oraz AdBlue SCR. W każdym przypadku, oryginalną obudowę filtra się pozostawia, natomiast usuwa się część filtrującą z jej wnętrza, tak oczyszczoną obudowę filtra ponownie montuje się w pojeździe. Aby zakończyć procedurę, specjalista podłącza sprzęt komputerowy do do ECU pojazdu (do sterownika / komputera samochodowego) dla nadania niezbędnych ostatecznych korekt. Po wprowadzeniu modyfikacji w oprogramowania sterownika definitywnie kończą się problemy z filtrem FAP / DPForaz AdBlue SCR. Nie musisz się też obawiać o problemy na przeglądzie rejestracyjnym - nasze modyfikacje są niewidoczne dla diagnostów." - NO BRAWO WY!
Mamy nadzieję, że kontrole drogowe emisji spalin staną się częste i szczegółowe, a mandaty bardzo dotkliwe. W Niemczech jeżeli podczas rutynowej kontroli zostaniemy przyłapani na poruszaniu się samochodem bez filtra cząstek stałych mandat sięga kwot rzędu nawet kilku tysięcy euro, a kontynuowanie jazdy takim pojazdem będzie niedopuszczalne. W Polsce za usunięcie filtra rakotwórczych cząstek grzywna wynosi od 50 do 200 złotych. Polskę jako członka Unii Europejskiej obowiązują takie same normy emisji spalin. W związku z tym pojazdy z wyciętym filtrem cząstek stałych czy bez katalizatora nie powinny przejść przeglądu okresowego, a diagnosta nie powinien dopuścić ich do ruchu. 
Potrzeba jeszcze sporo inwestycji i nowych rozwiązań komunikacyjnych oraz zmiany mentalności ludzi zanim wszystkie te systemy będą działały w pełni  sprawnie. Wiele zależy od nas samych i od naszych decyzji. 


Zmiana nawyków nie jest oczywiście rzeczą prostą. Nikt z nas nie lubi ograniczeń i wyrzeczeń. Bronimy się przed nimi. Musimy jednak pamiętać, że ten świat nie jest naszą własnością. Jesteśmy tu tak naprawdę tylko na chwilę. Brak zmian to przestępstwo wobec przyszłości. Ten świat to nasza spuścizna. Chcemy by nasze dzieci, wnuki i prawnuki mogły cieszyć się jego pięknem nie w mniejszym stopniu niż my teraz.
Niektórzy myślą, że zmiana klimatu to problem przyszłości, ale to dzieje się już dziś. To najważniejszy problem naszych czasów bo ostatnia dekada była najcieplejszą w historii. Nasz świat zmienia się szybciej niż kiedykolwiek i nie mamy prawa patrzeć na to bezczynnie. 




*1 - Źródło: Urząd Statystyczny
*2 - Źródło: Wydział Ewidencji Pojazdów i Kierowców UM
*3 - Źródło: Wydział Ewidencji Pojazdów i Kierowców UM
*4 - Źródło: Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu 
*5 - Środki polityki redukujące wpływ transportu na zużycie energii i zanieczyszczenie środowiska w miastach. wygłoszonej podczas Ogólnopolskiej Konferencji Szkoleniowej Transport miejski a ochrona środowiska, Poznań 2008.11.17-18.11. 
*6 - Źródło: http://wyborcza.pl/duzyformat/7,127290,22475463,suweren-jezdzi-starym-dieslem-za-usuniecie-filtra.html 
Źródła danych do projektu "PUNKT KRYTYCZNY": http://energiaodnowa.pl/wp-content/uploads/2016/02/%C5%B9r%C3%B3d%C5%82a-danych.pdf

2 komentarze:

  1. Hm problem w Krakowie moim zdaniem powinno rozwiązać rozmieszczenie dornów z możliwością rejestracji stanu zanieczyszczenia tak by też można było namierzać który komin najwięcej dymu wydobywa, kto ma największe zanieczyszczenie w danym miejscu wlepiać dotkliwe kary finansowe. Dzięki dodatkowym pieniądzom można wyhodować na dachach rośliny które by oczyszczały miasto.

    OdpowiedzUsuń
  2. Zakładam, że chodziło Ci o drony.
    Powodem smogu w dużych aglomeracjach miejskich takich jak Kraków jest tzw. niska emisja, czyli pyły i gazy pochodzące z przemysłu, gospodarstw domowych (kominów o których piszesz) oraz transportu.
    TEN ARTYKUŁ POŚWIĘCONY JEST WPŁYWOWI TRANSPORTU NA WIELKOŚĆ EMISJI ZANIECZYSZCZEŃ. W miastach emisja szkodliwych zanieczyszczeń pochodzących z transportu poza sezonem grzewczym jest znacząca i w niektórych przypadkach osiąga nawet poziom 60 % wszystkich emisji zanieczyszczeń powietrza. Ważne jest więc jej ograniczenie. Nie można skupiać się wyłącznie na emisji zanieczyszczeń powietrza pochodzących gospodarstw domowych czy przemysłu.

    OdpowiedzUsuń